Coca cola Piešťany

Ako žiaci 2.A triedy na SOU SZSD-Slanická osada sme mali na tento rok naplánovanú exkurziu do najväčšieho a zaroveň jedineho zavodu na výrobu COCA-COLY na Slovensku.Konečne prišiel den exkurzie a my sme ráno o 6.20 odišli na autobuse, ktorý nás zaviezol až do do Lúky , čo je kúsok od Piešťan.Keď sme dorazili, privitala nás milá pani, ktora nás sprevádzala celý čas.Najskôr sme išli do miestnosti , ktorá vyzerala ako zasadačka.Tam sme si vipočuli plán exkurzie ktorý pozostával z dvoch bodov:

1.) Prehliadka celého výrobného strediska , skladov a vsetkého, čo sa týka výroby.

2.) Diskusia a oboznámenie s históriou COCA-COLY.

1.) Ešte pred začatim prehliadky dostal každý z nás "čiapku" COCA-COLA a vestu (z higienických dôvodov) a vybrali sme sa do výrobných priestorov.Hned ako sme vošli som si všimol vysoký hluk.Ale počas exkurzie som naň celkom zabudol.Hned na začiatku bola ukážka nápojov, ktoré momentálne závod vyrába.Patrí medzi ne:Coca-Cola,Coca-Cola light,Fanta,Sprite,Kinley Tonic, Cappy džúsy a Bonaqa.Ako prvú miestnosť sme mohli vidiet laboratórium, do ktoreho putuje každú chvíľku jedna náhodne vybraná fľaša na rôzna druhy testov.Ďalej sme sa dostali do veľkej sály, kde sa nielen vyrábali fľaše,ale sa to aj plnili nápojom.Nápoj vznika z čistej vody(je oveľa čistejšia ako tá, čo používame doma) ktorá sa zmieša s cukrom.Keď sa cukor rozpustí, pridá sa koncentrát Coca-Coly, a tak vznikne sirup, základná zložka nápoja. Vyčistená voda a sirup sa zmiešavajú v starostlivo vypočítanom pomere. Zmes sa potom sýti oxidom uhličitým. Vysoký tlak a nízka teplota sú zárukou, že sa do nápoja dostane správne množstvo bubliniek. Aj tu, samozrejme, prísna kontrola zaručuje svetoznáme osviežujúce šumenie Coca-Coly.

Na vyrobený nápoj Coca-Cola čakajú tisíce sklenených a plastových fliaš. Dôkladne vymyté a vypláchnuté fľaše sa zoradia do radu na bežiaci pás. Pred tým však prejdú dôkladnou kontrolou. Stroje roztriedia vratné plastové fľaše podľa veľkosti a tvaru. Fľaše, do ktorých sa dostalo nejaké chemické znečistenie, oddelí od ostatných špeciálny ˝ňuchací˝ stroj. Až potom sa fľaše začnú plniť najpopulárnejším nealkoholickým nápojom sveta. Automatický plniaci stroj dá do každej fľaše presne rovnaké množstvo Coca-Coly a potom uzatvárací stroj nasadí na naplnenú fľašu kovový alebo plastový uzáver. Tento výrobný proces zaručuje absolútnu hygienu a presné množstvo nápoja v každej fľaši. Ďalším krokom pri výrobe Coca - Coly je označenie etiketou, ktoré tiež vykonáva automat - etiketovací stroj. Vtedy sa vyznačuje aj dátum výroby. Na predpísanú kvalitu, množstvo nápoja naplneného do fliaš, ale tiež na etikety dozerajú automaty. Jednoducho výrobcovia robia všetko pre to, aby sa milovníci Coca-Coly nikdy vo svojom obľúbenom nápoji nesklamali. Nakoniec fľaše a škatule putujú do baliaceho stroja. Automaty ich uložia do prepraviek alebo do balíkov. Zabalené nápoje sa dopravujú do skladov a odtiaľ sa dostávajú do predajní.Postup je velmi rýchly a niekedy ide aj 24 hodín denne.Záleží to od obdobia,pretože COCA-COLA sa nepredáva stále rovnako.

2.) COCA-COLU vynašiel Lekárnik John Styth Pemberton vyrobil Coca-Colu v roku 1886 v Atlante v štáte Georgia, USA. Išlo vtedy iba o sirup bez mena.Tento človek rád skúšal nové veci a tak raz večer pri ohni náhodou namiešal tento sirup, ktorý neskôr začal predávať v svojej lekárni v pohároch. Denne predal približne 9 pohárov tohto nápoja.Pohár stal 5 centov. V roku 1886 prvých zarobených 50 dolárov obetoval Pemberton do posledného centa na nákup voskového plátna na nápisy, na bezplatné nákupné poukážky, a tiež na niekoľko skromných novinových inzerátov. Reklamu považoval za veľmi dôležitú. Nápoj ako prvý pomenoval Frank M. Robinson účtovník pána Pembertona. On bol zároveň tým, kto navrhol ojedinelý typ písma Spencer, ktorý je aj v súčasnosti známy práve z loga . V roku 1892 Asa Candler a jeho brat John S. Candler spolu s Frankom Robinsonom a ďalšími dvomi obchodnými partnermi nechali zaregistrovať spoločnosť The Coca-Cola Company. Počiatočný kapitál podniku bol 100 000 dolárov.Kedže COCA-COLA bola často falšovaná, musela sa zaregistrovat aj ochranná značka.Bola zaregistrovaná 31. januára 1893 na Patentovom úrade v Spojených štátoch amerických. Do r. 1916 bol výber Coca-Colových fliaš záležitosťou čisto individuálneho vkusu plničov. Preto od r. 1899 do r. 1916 rôzne spoločnosti vyrábali a používali rôzne tvary fliaš. Okrem rôznych tvarov sa používala aj rôzna farba skla. Mnohé fľaše z tohto obdobia sa vyrábali buď z jantárového alebo z priezračného skla. Stávalo sa však aj to, že Coca-Colové fľaše z rokov 1899-1916 boli vyrábané z bežnejšieho a lacnejšieho zeleného alebo vodného skla. V prvom desaťročí 20. storočia sa Coca-Colové fľaše odlišovali od stoviek fliaš s inými nápojmi používanými v tom čase iba nepatrne a výrobca fliaš mohol relatívne jednoducho vyrobiť a predávať imitáciu Coca-Colovej fľaše. Rastúci počet imitátorov desil výrobcov Coca-Coly a tí začali hľadať spôsoby, ako tieto parazitujúce javy zastaviť. Benjamin Franklin Thomas predložil návrh, ktorý tento problém definitívne vyriešil. Jeho výrok sa cituje ako:"Potrebujeme zvláštne balenie, ktoré pomôže bojovať proti napodobeninám. Potrebujeme fľašu, ktorú bude každý poznať ako Coca-Colu aj potme. Coca-Colová fľaša by mala mať taký tvar, že aj rozbitá by sa dala rozoznať na prvý pohľad." Od roku 1913 bolo oslovených viacero výrobcov fliaš, aby navrhli unikátnu Coca-Colovú fľašu. Bol predložený skoro tucet návrhov, ktoré skúmala komisia zložená zo siedmich plničov. Členovia komisie sa definitívne rozhodli pre návrh predložený spoločnosťou Root Glass Company z Terre Haute, Indiana.

Fľaše sa tajne v noci testovali u výrobcov Coca-Coly v Birminghame a Annistone, Alabama, v Auguste, Georgia a v Nashville, Tennessee, pričom boli prítomní iba plniči fliaš a vedúci pracovníci. Čoskoro potom, ako menovaná komisia schválila modifikovanú fľašu, začala sa nová fľaša vyrábať. Až v roku 1920 sa novo vytvarovaná fľaša, ktorá ihneď dostala prezývky "Mae West" a "úzka sukňa", začala skoro univerzálne používať na plnenie Coca-Coly. Dôvodom oneskorenia bolo to, že v čase prijatia návrhu boli milióny rovnostenných fliaš Coca-Coly v obehu a spoločnosť chcela plniť tieto fľaše dovtedy, kým budú použiteľné. Plniči fliaš objednávali nové fľaše podľa svojich potrieb a v priebehu dvoch-troch rokov skončili úplne pri fľašiach typu "úzka sukňa", čiže "Mae West". Do r. 1923 sa Coca-Colová fľaša nemenila, no potom Chapman J. Root patentoval fľašu pod svojím menom (patent USA č. 63657) a spoločnosť The Coca-Cola Company platila ďalších štrnásť rokov Rootovi päť percent hrubého výnosu z vyrobených fliaš. Jedinou postrehnuteľnou zmenou bola zmena vyrazeného dátumu November 16, 1915, čo bol dátum udelenia patentu, za dátum December 25, 1923. Kvôli dátumu 25. december sa vzorka z r. 1923 často nazýva Vianočná fľaša. Keďže Coca-Colové fľaše mali nezvyčajný tvar a hmotnosť, šikovní ľudia ich podobne ako samotný nápoj využívali aj ezoterickým spôsobom. Možno najlepší príklad netradičného využitia tvaru Coca-Colových fliaš sa stal za 2. svetovej vojny, kedy sa premenili prázdne fľaše na elektrické izolátory Pomerne ťažká Coca-Colová fľaška sa úspešne používala ako kladivo, palička na bubon a rôznymi spôsobmi aj ako zbraň. V r. 1940 univerzita Oglethorpe v Atlante, Georgia, zostavila "Civilizačnú kryptu", ktorá bude otvorená v r. 8113. Medzi symbolmi americkej kultúry bola aj Coca-Colová fľaša. Fľaša bola špeciálne pripravená na dlhé skladovanie v časovej schránke. Vrchnák bol bezpečne uzavretý roztopeným asfaltom a niekoľkými vrstvami silikátu. Potom bola fľaša zo skla hermeticky zaliata do kontajnera zabaleného do azbestu a nakoniec bolo celé dielo vsadené do valca z nehrdzavejúcej ocele. V roku 1949 robila spoločnosť Parker Pen Company štúdiu zameranú na rozlišovanie výrobkov. Štyristo ľuďom ukázali obrázky pera Parker, zapaľovača Ronson, automobilu Ford a fľaše Coca-Cola. Výsledky boli zarážajúce. 64,5 % opýtaných identifikovalo pero, 75 % auto, 81,75 zapaľovač a 99 % ľudí identifikovalo Coca-Colovú fľašu.

V roku 1899 v Chattanooge v štáte Tennessee žijúci Benjamin F. Thomas a Joseph B. Whitehead kúpili za jeden dolár od Asa Candlera výlučné práva vzťahujúce sa na plnenie nápoja Coca-Coly do fliaš. Zároveň získali aj právo na distribuovanie fliaš na celom území USA. Za celosvetový úspech vdačí COCA-COLA Robertovi Woodruffovi, ktorý počas viac ako šiestich desaťročí viedol podnik. V období, kedy bol prezidentom podniku, sa stala Coca-Cola skutočne medzinárodnou spoločnosťou. Koncom 70-tych rokov pôsobila firma v celosvetovom merítku už v 130 krajinách. V súčasnosti pôsobí v takmer 200 krajinách. Ponuka sa rozšila o Fantu, ktorá sa dostala na trh v Nemecku počas II. svetovej vojny, mala v tejto krajine nahradiť Coca-Colu, avšak jej výrobu nezastavili ani po skončení vojny, kedy boli obnovené dodávky koncentrátu na výrobu nápoja Coca-Cola. Ba čo viac v 50-tych rokoch sa nápoj s pomarančovou príchuťou stal súčasťou ponuky v mnohých krajinách, medzi nimi aj v Spojených štátoch amerických. Spoločnosť The Coca-Cola Company odvtedy v čoraz väčšom rozsahu rozširuje svoju ponuku. Ak spomenieme len zopár príkladov, tak v roku 1961 sa dostal na trh nápoj Sprite, v roku 1982 Coca-Cola light, v roku 1985 Cherry Coke, v roku 1990 Powerade.

V roku 1985, po dlhom a dôkladnom výskume došlo v USA a Kanade ku zmene receptúry nápoja Coca-Cola. Inovovaný nápoj si nezískal priazeň spotrebiteľov. Ľudia boli zvyknutí na pôvodnú chuť Coca-Coly, ktorá v nich prebúdzala mnoho spomienok. Po troch mesiacoch sa opäť dostal na trh osviežujúci nápoj vyrobený podľa pôvodnej receptúry pod názvom Coca-Cola Classic. Nikde inde na svete nebola receptúra na Coca-Colu zmenená a je rovnaká v ktorejkoľvek, z takmer 200 krajín, kde sa Coca-Cola predáva.
V roku 1950 sa začala vyrábať prvýkrát pre americkú armádu Coca-Cola balená do kovových plechoviek. Najviac Coca-Coly na osobu sa vypije v Mexiku a na Islande. V niekoľkých štátoch, zvyčajne z politických príčin, nie je spoločnosť The Coca-Cola Company vítaná (napríklad v Iraku a v Iráne) a preto je logické, že aj spotreba Coca-Coly je tam nízka. Značkové nealkoholické nápoje The Coca-Cola Company sa do týchto krajín oficiálne ani nedovážajú, ide o "načierno" dovezený tovar.
Krátko predtým, než oslávila Coca-Cola svoje sté narodeniny. V roku 1985 sa dostal na palubu vesmírnej lode, ktorá so sebou viezla aj zásobu Coca-Coly.
Centrála spoločnosti je stále v mieste svojho zrodu v Atlante, v štáte Georgia, v Spojených štátoch amerických. Prvá Coca-Cola vyrobená na Slovensku pochádzala z Liptovského Mikuláša, kde ju tamojší výrobca nealkoholických nápojov plnil na základe licencie The Coca-Cola Company od roku 1990.
Výrobky The Coca-Cola Company vyrába na Slovensku od 7.apríla 1994 vo vlastnom výrobnom závode v Lúke spoločnosť Coca-Cola Beverages Slovakia (do júla 1998 pod názvom Coca-Cola Amatil Slovakia). Výrobný závod v Lúke, s ôsmymi plniacimi linkami, patrí medzi jeden z najmodernejších v strednej a východnej Európe. Výrobný závod Lúka pri Piešťanoch je srdcom spoločnosti Coca-Cola Beverages Slovakia. Tu sa vyrábajú značkové nealkoholické nápoje spoločnosti The Coca-Cola Company a prostredníctvom distribučného skladu sa dodávajú do všetkých kútov Slovenska. Výrobný závod spolu s distribučným skladom je priamo napojený na diaľničný úsek D 61. Areál výrobného závodu sa rozkladá na ploche 13,5 ha v severnej časti obce Lúka. Výrobná časť predstavuje približne 1 ha a distribučný sklad 1,1 ha.
Spojenie výrobného závodu a distribučného skladu umožnilo vytvoriť jeden výrobno-distribučný komplex. Takýmto spôsobom može spoločnosť Coca-Cola Beverages Slovakia pružnejšie a efektívnejšie dodávať svoje výrobky konečným odberateľom.
V roku 1993 prijalo vedenie spoločnosti rozhodnutie vybudovať výrobnú kapacitu na výrobu nealkoholických nápojov priamo na Slovensku. Výber lokality bol podmienený vhodným napojením na komunikácie a súčasne kvalitným zdrojom vody.
Po zakúpení existujúcich objektov v areáli Lúka nasledovali investície do výstavby plniacich liniek, úpravovne vody, sirupárne.
Podstatná časť investícií spoločnosti Coca-Cola Beverages Slovakia smeruje práve do výrobného-distribučného závodu Lúka. Doterajšie investície predstavujú vyše 2 miliardy Sk. Na celkových investíciach vyše 3,3 miliardy Sk sa výrobno-distribučný závod podiela viac než 60 percentami.

Verili by ste tomu,že:
Keby sa každá, doteraz vyrobená Coca-Cola naplnila do fliaš a rozdali by sme ich každému človeku na svete, každý by dostal 678 fliaš, teda viac ako 191 litrov osviežujúceho nápoja.
Najväčšie logo Coca-Coly na svete je v japonskej Nagoji na streche budovy Dai-Nagoy oproti železničnej stanici. Táto obrovská konštrukcia sa sklad á z dvojitej gule, vyhotovenej z viac ako 46 ton kovu, vyše 940 metrov neónových trubiek a viac ako 1870 kusov žiaroviek. Vonkajšia guľa znázorňuje logo Coca-Coly a kontúru fľaše, vo vnútornej guli vidieť vesmír so žiariacimi planétami a hviezdami.
Jedna z prvých vonkajších reklám na Coca-Colu sa nachádza v meste Cartersville v Georgii, USA. Bola namaľovaná v roku 1894 a_dodnes je umiestnená stále na tom istom mieste.
Najjužnejšie položený závod spoločnosti Coca-Cola sa nachádza v Argentíne, asi 1120 km od Antarktídy a zásobuje osviežujúcim nápojom Ohňovú zem.
Najväčšie územie pokrýva svojimi dodávkami Coca-Coly brazílsky výrobný závod "Simoes". Územie v povodí rieky Amazonka patrí do 6 rôznych brazílskych provincií. Jeho celková plocha je 3 578 500 km2 a je 13-krát väčšie ako India. Avšak na jeho území žije iba 1 % obyvateľov Indie.
Najnižšie ležiaci závod na výrobu Coca-Coly je v Holandsku. Vchod závodu na plnenie fliaš "Schiedam" sa nachádza 2 cm pod morskou hladinou.
Potom, ako uviedli do obehu Coca-Colu v Spojených štátoch amerických, boli ďaľšími dvoma štátmi v poradí na svete Kuba a Panama, kde začali plniť Coca-Colu do fliaš v roku 1906.
Reklamné pesničky Coca-Coly sa dostali na prvé miesto amerických hitparád. Pieseň Robina Vecka "First Time" sa dostala na prvé miesto medzi hitmi v Európe. Pieseň "I´d Like to Teach the World to Sing" sa dostala medzi amerických "Top 10". V roku 1995 sa reklamná hudba Cherry Coke umiestnila na druhom mieste medzi americkými hitmi.
Keby doteraz vyrobená Coca-Cola vytryskla z gejzíru "Old Faithful" s priemernou rýchlosťou 56 700 litrov za hodinu, gejzír by fungoval 1689 rokov.
Keby cez Niagarské vodopády namiesto vody padala doteraz vyrobená Coca-Cola priemernou rýchlosťou 6,8 miliónov litrov za minútu, "padanie" by trvalo viac ako jeden deň, presne 38 hodín a 46 minút.
V lete roku 1995 v Austrálii nad prístavom v Sydney jeden mladý pár povedal svoje "áno" počas letu pod tzv. kl'zavým padákom, označeným logom Coca-Cola.
Jedna z najväčších nástenných malieb v Ázii predstavuje plechovku Coca-Coly vo veľkosti 61X55 metrov. Ručne, počas tri a pol mesiaca, maľovaný obraz sa nachádza na bočnej stene Shatinského "Swire" výrobného závodu. 18 poschodový závod je okrem toho najvyšším závodom na výrobu Coca-Coly na svete.
Reklama:

Reklama sa za roky existencie Coca-Coly veľmi zmenila.Najskôr to boli len inzeráty v novinách,neskôr v roku 1927 sa reklama dostala aj do rádia.V roku 1931 bol navrhnutý Santa Claus na objednávku firmy Coca-Cola.V roku 1950 sa reklama dostala aj do televízie.Reklami Coca-Coly sa postupne zdokonalovali. Postupne sa reklami stávajú vtipnejšie, aby upútali ludi nielen značkou, ale aj tak , aby si ľudia povedali, že Coca-Cola = leto a zabava a tak si ju kúpili.

Na konci exkurzie sme ešte dostali niekoľko darčekov, kde nemohla chybať ani Coca-Cola.Táto exkurzia ma veľmi prekvapila.Nečakal som, že Coca-Cola sa vyrába až tak rýchlo.Od tejto exkurzie mi bude Coca-Cola chutiť ešte viac ako doteraz.S exkurziou som úplne spokojný a rád by som závod v Lúke navštívil ešte raz.